Helsesenteret for papirløse migranter tilbyr helsehjelp til mennesker uten oppholdstillatelse i Norge og til EØS-migranter uten reell tilgang til helsehjelp pga manglende helsetrygdekort. Senteret eies, styres og driftes i et samarbeid mellom Kirkens Bymisjon, Region Øst og Røde Kors, ved Oslo Røde Kors. Helsesenteret er basert på frivillighet og har over 120 frivillige helsepersonell (leger, sykepleiere, psykologer, bioingeniører, fysioterapeuter, farmasøyter, tannleger/tannpleiere, jordmødrer, optiker) sosionomer, miljøarbeidere og tolker som yter helsehjelp. Den ansatte staben består av 5,2 årsverk fordelt på 7 ansatte, og omfatter sykepleier, tannlege, jordmor, sosionom, lege og administrasjonskonsulent.
Helsesenteret er et tverrfaglig, pasientsentrert lavterskeltilbud, der helsehjelp kombinert med psykososial støtte utgjør et humanitært rom for pasientgruppen. Helsesenterets mål er å dokumentere og bidra med kunnskap om gruppens helsesituasjon, samt jobbe for at pasientene får ...